• Altijd gratis verzending
  • Levering in 24 tot 48 uur
  • Gratis retour
  • Gemiddelde klantbeoordeling 8,9
  • Fysieke winkel
  • Sportspecialisten
+31(0) 162 - 323 732
0item(s)

U heeft geen producten in uw winkelwagen.

Product was successfully added to your shopping cart.

Sporttape enkel, wat moet ik weten?

Alles over de enkel intapen

Sporttape kent verschillende toepassingen. Zo kan het gebruikt worden bij zwelling, voor het corrigeren of stabiliseren van gewrichten en om spieractiviteiten te normaliseren. Iedere toepassing kent een andere manier van tapen waardoor kennis erg belangrijk is om het goed te doen.

Sporttape enkel

Een enkelblessure is makkelijk op te lopen. Niet alleen tijdens het sporten, maar ook tijdens alledaagse activiteiten kan je een enkelblessure oplopen. De sporttape kan helpen bij desbetreffende klachten. Zo kan het intapen van de enkel helpen bij het herstel van bijvoorbeeld een verzwikking of verstuiking. De sporttape helpt niet alleen bij het herstel. Mensen met zwakke enkels kunnen ook sporttape gebruiken voor extra steun.

Zelf je enkel intapen

Er zijn verschillende manieren op sporttape aan te brengen. De meningen lopen nogal uiteen als het gaat om wat de juiste manier is. In de loop der jaren zijn er technieken bijgekomen en weggevallen omdat er gekeken is naar de voor- en nadelen van de verschillende intape-technieken.
Het is belangrijk om te weten wat de reden is om sporttape aan te brengen. Je wil de spieren ontlasten. Dit doe je door stroken sporttape in dezelfde richting te plakken als de loop van de enkelbanden.
De stroken bevestig je aan de ‘ankers’. Dit zijn de stroken rondom de voet en het been. Een andere terugkomende term is de ‘stijgbeugel’. Dit is de strook in de vorm van een ‘u’ die onder de hak doorloopt. Deze stijgbeugel moet voor stevigheid in de enkel zorgen. Tegenwoordig wordt het afgeraden om helemaal rondom te tapen. Laat openingen van 1 a 2 cm zitten.

Sporttape enkel aanbrengen, hoe doe ik dat?

  • Stap 1: Breng een strook aan op ongeveer 15 cm boven de enkel en een strook net voor de tenen op de voetrug. Zoals genoemd, niet rond tapen maar 1 a 2 cm ruimte overlaten.
  • Stap 2: Breng de stijgbeugel aan. Dit doe je vanaf de binnenzijde van de bovenste ankerstrook, onder de hiel door, naar de buitenzijde van de bovenste ankerstrook.
  • Stap 3: Breng nu de hoefijzerstrook aan. Deze loopt vanaf de binnenkant van de ankerstrook bij de tenen, over de hiel naar de buitenkant van de onderste ankerstrook
  • Stap 4: Breng vervolgens de tweede stijgbeugel aan. Dit werkt hetzelfde als stap 2. Laat de 2 stijgbeugels elkaar voor 2/3 overlappen.
  • Stap 5: Breng als laatste een strook tape aan die begint onder de hiel en via de buitenkant van de voet, voor het enkelgewricht langs, aan de binnenkant van de bovenste ankerstrook wordt bevestigd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Enkelbrace

Vind je sporttape niet fijn? Is het aanbrengen teveel werk? Dan kan je ook kijken bij onze enkelbraces. De enkelbrace is makkelijk te bevestigen met klittenband, veters of riempjes.